Arbetsförmedlingen möte 1

En spännande plats.
Ganska nytt för mig.
Det första besöket var ett mer eller mindre offentligt möte som kallas Jobbchansen.
Angelägna arbetsgivare kommer och presenterar sina omedelbara behov och åhörarna kan direkt efter lämna över sin ansökan. Jag var en av minst hundra personer. Det företag jag tänkt att få träffa dök inte upp. Det var mystiskt – även för de som brukade vara där och personalen förstod jag. Det händer sällan. Personen som skulle kommit hade inte hörts av och gick inte att nå. Efter presentationen skapades istället en låååååång kö vid en av Arbetsförmedlingens personal som tog emot ansökningar för företagets räkning. Jag gick hemåt. Sökte reda på mobilnumret till den som borde dykt upp (det var inte helt lätt) och skickade en ansökan via SMS. Även om mitt tilvägagångsätt var lite udda så tror jag att mina chanser är ungefär lika stora som de som ställde sig i kön. Kändes så. Vi får se.

Förra veckan vara jag där på nytt, ”skrevs in”
Jag trodde jag redan hade skrivits in, då jag gjort en omfattande fylleriövning på Arbetsförmedlingens hemsida men det fanns fler uppgifter att lämna. Gjorde så.
Samtidigt kallades jag till två nya möten:
1. Med personlig kontakt
2. Information om A-kassan (ja, även för mig)
I samband med det frågade jag ”varför”. Mannen såg lite förvånat på mig men förklarade sedan att jag annars stryks ur Arbetsförmedlingens register som arbetssökande.
Det tyckte jag var en bra förklaring och skrev in dessa möten i min kalender.

Idag var jag där på möte nr 1
MS förklarade på ett föredömlig sätt varför jag var där och vilken funktion han har och vad han kan göra för mig och vad jag kan göra själv för att hjälpa Arbetsförmedlingen och därmed mig själv.
MS är den person på Arbetsförmedlingen som uppträtt mest pedagogiskt (utöver min syster alltså).
Hans råd var att jag kontaktar de största bemanningsföretagen.
Lätt lite som att ICA ber mig handla på Konsum.
Han fortsatte förklara att i ansträngda tider, som nu, så är AFs (är det OK att jag förkortar?) att fokusera på alla som står långt från arbetsmarknaden. Det verkar vara både en strategi från högre ort samtidigt som det faller sig naturligt då arbetsgivarna föredrar att anlita bemanningsföretag i oroliga tider och därför finns fler jobb att finna hos bemanningsföretagen.
Helt plötsligt lät hans råd som en komplimang eller åtminstone som en bra nyhet – han tycker alltså att jag står nära arbetsmarknaden, att jag ha lättare att hitta ett jobb än många andra. Aha. Jajamänsan. Ryggen rätade på sig. Tack MS.

MS förklarade vidare att deras system har en del begränsningar.
De uppgifter jag angivit, t ex sökord som beskriver de förmågor jag har, är inte tillgängliga för mig att använda som filter när jag söker jobb i Platsbanken. Förklaring: sekretess.
Avslutningsvis fick jag reda på att jag har till den 21 nov på mig att skaffa intyg på att jag gjort det, kan det, som min meritförteckning beskriver.
Både han och jag förstod att det blir lite komiskt.
Både han och jag förstår att det är viktigt (vore jag läkare så vore det bra att kunna bevisa det).
Både han och jag förstod att jag följer reglerna om jag skriver mitt eget intyg för de perioder då jag arbetat i egen verksamhet.

Dessutom fick jag reda på att jag kan skriva en kort text (som han, inte jag, kan lägga in) som beskriver min merit/erfarenhet. Vi listade ut att den texten kan vara 222 tecken lång inkl mellanslag. Samtidigt fick jag veta att han inte kan, eller rättare sagt får, skicka med mitt personliga brev i de fall de blir aktuellt för AF att rekommendera mig för ett jobb.
(Ja, du gissar rätt – jag frågade ”varför”.)
Förklaringen jag fick var att det uppfattas som orättvist, det skulle ge mig en fördel framför t ex en dyslektiker.
Istället fungerar det så att de ger arbetsgivarna kalla fakta. Funkar för mig.
Skönt att ställa frågan. Bra att få svar.

När jag lämnade fick jag med mig tre nya datum:
1. I januari ska jag höra av mig och rapportera hur sökandet fortskrider. Obligatorisk.
2. I mars ska jag höra av mig och rapportera hur sökandet fortskrider. Obligatorisk.
3. I maj ses jag och MS igen om jag fortfarande söker jobb – då ska vi göra en ny handlingsplan dvs det vi gjorde idag.

På vägen hem handlade jag på Hemköp.
Nu ska jag kolla in vad de största bemanningsföretagen i Jönköping har att erbjuda, MS nämnde fyra företagsnamn.
Sorry Petra, hans kände inte till Kollegor. Ring mig så får du numret till honom.

KURIOSA
Jag frågade om MS hade fast arbetsplats eller om vi satt i ett besöksrum.
Svaret: Vi satt i hans ordinarie arbetsrum.
Då uppmuntrande jag honom att göra något med rummet. Det var kalt, opersonligt…typ tomt och påminde om ett besöksrum på fängelse (har sett sådana på TV).
Jag fick förklaringen: han hade nyligen flyttat från Arbetsförmedlingen i Göteborg och inte hunnit klart riktigt med inredningsprojektet. De första blommorna och affischen var inköpt – men allt var inte på plats ännu.
Tänkte när jag gick därifrån: ”Får man säga som jag gjorde? Jo, jag är ju lite sån. Kanske ska busa med honom på ett trevligt sätt? Ska fundera på det en stund…”

Så tänker jag. Ofta.

One response to “Arbetsförmedlingen möte 1

Kommentera

