Hyra en istället?

Just nu ägnar jag mycket tid att söka en arbetsgivare.
Ja, egentligen uttrycker jag mig istället så här: ”Jag söker en inkomst”.
För att alla ska förstå så kan jag säga det i klartext: jag är formellt arbetslös, utan arbete.

Anledningen till att jag uttrycker det som en längtan efter inkomst är att det känns mer positivt och är mer sant.
Arbete är ju inte så svårt att skaffa. Våra fönster skulle behöva putsas – bara som ett exempel, alltså. Arbete finns.

När man tänker på att man behöver en inkomst, jobb/arbete, en arbetsgivare så tänker man oftast på en sådan som, ni vet, det finns flest utav.
En sån man är anställd av och som bestämmer vad man ska göra, som bestämmer vad som är viktigt. En bra arbetsgivare låter dig vara med och bestämma men är ändå mest bestämd av er två. Iallafall om er relation som arbetsgivare/arbetstagare ska fortsätta.

När arbetsgivaren bestämt över dig ungefär en månad så får du lön. Hur stor beror på många saker, oftast vet man vad det blir redan i förväg men mångas lön skiftar uppåt (inga protester) och nedåt (va nu då?). Vanligtvis är det inga större överraskningar.
Om det som är bestämt också verkligen blir så när du gör det och du trivs med att göra som det är bestämt – då kan det här förhållandet med arbetsgivaren pågå i flera månader, flera år, flera decienner…tills döden skiljer er åt, rent av.

Det blev en lång inledning.
Nu till saken.

Jag vill gärna berätta om en person som kontaktat mig och meddelat att företaget den här personen representerar vill bli min arbetsgivare på lite annorlunda villkor.
Erbjudandet jag fått är att få hyra en arbetsgivare.

Det hör man inte om så ofta. Bemanningsföretag, jo, det finns ju, det vet man.
Men hyra arbetsgivare…det låter underligt. Visst!?
Upp-och-ned liksom. Men det klarnar. Läs vidare.

Så här går det till
Den inhyrda arbetsgivaren bestämmer att du bestämmer.
Du bestämmer hur mycket du ska arbeta, med vad, vad det ska kosta och hur mycket lön du ska ha, vilka grejer du ska köpa in. Allt.
Den inhyrda arbetsgivaren sköter om allt det administrativa – bokför, betalar in skatter och redovisar. Han eller hon erbjuder sig att höra av sig mot slutet på månaden och fråga:
”Hur mycket lön vill du ha den här månaden?”

Verkar bra, eller hur?

Alltså
Om jag fått in många kronor kan jag ta ut mycket eller lite i lön, köpa mycket eller lite grejer. Allt hänger på hur mycket pengar jag arbetat ihop.

Hyran då – hur stor är den?
Jo, den är alltid densamma: en procentandel av den summa jag fått ihop av mitt arbete.
Inget arbete = ingen utgift, ingen inkomst, inga grejer.

Ett bevis på att det är lite upp-och-ned är att den man får minst uppdrag ifrån är sin (inhyrda) arbetsgivare.
Uppdragen får man, samlar man istället in från alla möjliga håll.

Själv tycker jag det här låter intressant och ska prova.

Kommentera

