Låt mig vara i fred

Tre personer säger samma sak.

En tolvåring.
En duktig sångerska.
En pappa.

Tolvåringen
har gjort en liten lapp som nu sitter på sovrumsdörren så att ingen ska missa önskemålet.

Kändisen
som har flera riktigt stora framgångar bakom sig, en turné och ett nyligen avslutat förhållande bakom sig, berättar sin historia i en veckotidning (exklusivt, bara en tidning, för att få bästa effekt och för att få möjlighet att nämna om den kommande självbiografin).

Föräldern
just hemkommen från en 11 timmar lång arbetsdag säger det inte till nån. Ansiktsuttrycket säger det. Andningen instämmer i en suck.

Skriven text har svårt att uttrycka känslor och avsikt.
Därför får jag försöka att beskriva texten med…text.

Tolvåringen
använder STORA bokstäver och menar troligtvis: – jag vill vara för mig själv så mycket som jag vill, så mycket som jag själv bestämmer men du måste lova att finnas där när jag behöver mat, uppmuntran, tröst och pengar till min mobil. Lova. Stick nu.

Kändisen
vet att priset för att lyckas är högt och även om hon får höra, och delvis instämmer i att nästan all publicitet gör henne ännu mer framgångsrik så önskar hon ha stunder, dagar, veckor och platser för sig själv. Hon vill kunna avgöra själv.

Föräldern
vet att det finns de i huset som inte riktigt förstår att behovet finns när man är vuxen. Förstår att det finns dom som tror att när man vuxit upp så är allting klart och allting flyter på så där smidigt som man föreställer sig när man tänker på hur ens framtid ska se ut.
Jämngamla och de i annan ålder förstår mycket väl hur det känns men glömmer så lätt. När dom inte är i samma situation, samtidigt, så har dom svårt att riktigt förstå.

Resultatet blir lätt kaos.
Sällan fred.
Fast det är vad alla vill uttrycker att de vill ha.

En tanke som hjälper när någon satt en lapp på dörren eller tränger ut dig ur sitt liv: det behöver inte bero på dig att det är så.
Och: att din närvaro och beredskap ändå är viktig. Så där lite på avstånd. Men nära.

Då missar ingen det vi söker – vara i fred.

Kommentera

