Jag och MB på Idol i Linköping

Mac och MB på Idol i Linköping 18 nov 2011
Vi var hemma tidigt.
Strax innan ett lördag morgon.

Tror att vi är överens om att det var en lyckad kväll.

Avfärd vid 16-tiden.
Fika i Ödeshög.
Ankomst till Cloetta Center (eller som HB, MBs far kallar den: Plopp Arena) vid 17.40.

Dörrarna var öppna in till arenan.
Innanför erbjöds allt möjligt, överraskande mycket.
Alla fick (minst) en kasse från Läkerol med smakprover, ja, faktiskt fullstora produkter.
Elföretaget försåg oss med öronproppar, ekologiskt godis (typ gott och blandat) och nån slags tävling.
En företag som sysslar med adresser försåg oss, efter egen arbetsinsats, med knappar/rockmärken med valfri Idol på bild med text – i mitt fall ”Amanda F äger”. MB fixade en ”Robin-knapp” till sin kompis som inte var med.

Signerade skivor, hattar, kepsar, pennor och en del annat fanns till försäljning.

Det fanns redskap och material att göra skyltar av. MB gjorde en med Idols namn på. Jag passade på att göra en med texten ”MyMac”.
Anade inte just då att den skulle bli till så stor glädje.

Vi erbjöds dansa framför skärm som tolkar våra rörelser. Jag avstod. MB avstod.

Däremot var det lite frestande att anta utmaningen att sätta sig i förarsätet och testa förmågan att köra bil riktigt fort i tävling mot elva andra. Nöjde mig att titta på. Kom på mig själv att drunkna i den stora skärmen som visade tävlingsbanan. Nästan illamående. Berodde nog inte bara på körkunskaperna hos den som just då körde. Men en del. Snurr, krasch, boom. Men lite.

Vi intog våra platser. Två rader bakom juryns platser. Mitt framför scen. Rad 19. Perfekt.
När det var 45 min till sändning gick vi ut och klämde en hamburgare och dryck. Helt OK. Även om varm mat brukar vara just varm.

Studiomannen värmde upp oss istället. Bad oss kolla frisyr och öva glada leenden och höga skrik. Han lovade att alla skulle få vara med på bild någon gång under kvällen.
Till sin hjälp hade studiomannen programledarna från Kanal 11. Dom skojade till det ibland. Kroppsövningar och påminnelser om att det ska kännas ”party”.

Sändningen startar. Redan vid första omdömet från juryn upptäckte vi att vår skylt syntes väldigt bra. Det som visades hemma i TV-sofforna visades på stora skärmar i taket. Därför var det enkelt att sikta in skylten ”MyMac”. Våra vänner, släkt och bekanta reagerade snabbt med inlägg och SMS. De flesta som såg skylten förstod inte texten, ju, men vi tyckte det var kul. Den hade nog mer TV-tid än flera av sponsorerna.

I reklampauserna dök utröstade Idoler upp på scen och sjöng en stump.

Mellan programmets två delar passade vi på att fika.
Nyttigt fika.
Polly, kexchoklad och dryck.
Nyttigt för själen.

Det var även finbesök av Jessie.
Jag kände igen en av låtarna hon sjöng. Hon verkade populär.

Ljudet, ljuset och arrangemanget imponerade. Tror ändå att det kan vara lättare att få känsla för kvalitén hemma i soffan. Anade tidigt att Amanda P skulle få lämna.

Efter sändning fortsatte partyt. Och sändning i Kanal 11. Jag banade väg för MB. Hon kom ända fram till rad 1.
Där stod hon kvar uthålligt och fick till slut en autograf av Moa (hon med rastaflätor och tandställning).
MBs framskjutna placering ”mitt i smeten” gör att hon nu har skäl att beskrivas som ”känd från TV”.

Väl ute i bilen gick det att koppla upp sig igen och läsa alla inlägg och hälsningar. Vägen hem gick fort, lagligt fort.

Kul det där.
Tack för att jag fick följa med.

Kommentera

