Saga

Mac Edin - Öresundsbron - 20 nov 2011

Det är en saga. Hon heter så också.
En väg över vatten är inblandad.
Jag har sett alla avsnitt.
De första 6 på kanalens play-sida.
Saga är en huvudperson.

Serien är faktiskt det enda jag följer med regelbundenhet. Har inte varit så trogen något som visas på TV sedan Trafikmagasinet gick. Och innan dess var det Lilla huset på prärien (Notera: Ja, första gången den visades var jag väääldigt liten).

Jag gillar Saga. Hon skulle nog inte förstå vad jag menar om jag sa det. Däremot om jag sa att hon är bra och duktig skulle hon hålla med. Hon tycker ju det också. Hon tycker inte ens att det är värt att prata om, självklart är det så. Därför skulle hon inte säga så till mig spontant, utifrån en känsla, även om hon någon gång tyckte jag gjorde nåt bra. Hon tror ju att jag ser på mig själv som hon ser på sig.

En kunnig läkarperson har säkert ett annat namn på Saga – kanske en förkortning eller kanske efternamn på någon som för länge sedan definierade hur Saga är och det hon ”lider” av.
Det funkar ju ofta så – det gäller inte bara produkter – t ex Karlssons klister. Det gäller även sjukdomar. Nu har inte jag forskat i det här ämnet kring namngivning av sjukdomar och hälsotillstånd så: näe, jag kan inte förklara varför det heter Röda hund, mässling eller ryggskott.

Men hallå, nu kommer vi från ämnet.

Serien är spännande, välskriven, en bra produktion.
Det som gör den riktigt, riktigt bra är ändå rollfiguren Saga.
Hon är som de flesta av oss – men alltid lite mer eller lite mindre på nåt vis.
Vi känner igen oss själva eller någon i vår närhet, eller både och.
Därför ler vi gärna åt hennes sätt att reagera och handla.
– Hon har svårt att känna in.
– Kallprat är inte hennes gren.
– Svårt med oskrivna sociala regler.
– Säger som det är utan att tänka på att det kan uppfattas fel.
– Följer regler för att regler är enklast att följa.
– Beroende av andra men vet att hon har svårt att fungera i en relation. Det är ju så mycket känslor som ska avläsas och förstås då.

I verkligheten tror jag inte Saga hade fått det jobb hon har.

Kan först inte bestämma mig för om det är bra eller dåligt om det skulle vara så.
I rätt sammanhang, med rätt människor runt om kring så tror jag det skulle bli hur bra som helst.
I fel sammanhang utan rätt människor runt omkring så tror jag det kunde bli farligt rent av.

Slutsatsen blir därför: Saga skiljer sig inte så väldigt mycket från vem som helst av oss.
Någorlunda annorlunda och lika olika.

– Ser fram emot ett nytt avsnitt på onsdag, Saga!
(som att hon skulle bry sig…)

Kommentera

