Battery Not Included


Vid den här tiden på måndagar brukade jag vara på väg till BNI-möte.

Rubriken på inlägget har jag lånat från TL.
BNI, i det sammanhang jag tänker beskriva det, står egentligen för något annat.
Uttrycket TL så gärna använder sig av är hämtat från förpackningar med leksaker och
andra prylar som kräver batterier men där batterier inte ingår i förpackningen
man köper (Batteri ingår ej).
Battery Not Included kan användas för BNI då det beskriver
BNI-tanken väldigt bra.

BNI är förkortningen för ”Business Network International”
Låter inte så upphetsande. Är det inte heller. Inte för dom utan batteri, alltså.

Skrämmande
När jag första gången blev inbjuden till ett frukostmöte så kom inbjudan från en som troligtvis inte var så van att bjuda in. Han skrämde mig genom att berätta att de följde en agenda, ett program, som är likadant varje vecka.
Låter väldigt kreativt och kul, tyckte jag – Inte.
Han fortsatte med att förklara att om jag inte kunde komma på varje veckomöte så var jag tvungen att hitta en ersättare. Annars blir jag utesluten…OK!?
Jag tackade nej till inbjudan, vänligt men bestämt. Gjorde så under flera år, faktiskt.
Även jag förstod att nätverk är bra, men det fyrkantiga, enahanda, likadant-hela-tiden skrämde mig.

Till en dag då en kollega tyckte det lät intressant. Hon fick ansvaret. Bra!
Sedan kom en tidpunkt när min kollega blev någon annans kollega dvs slutade sin anställning.
– Vem skulle nu ta ansvar för BNI-medlemskapet?
Det blev jag.

Väl där upptäckte jag att den strikta ordningen och alla tusen regler gav utrymme för kreativitet och frihet. Trivdes som fisken.
Vi satte en låg målsättning. Faktiskt till hälften av vad ett medlemskap brukar generera (400.000:-) per år i fakturering. Vi överträffade det med råge.

Jag lärde känna de övriga medlemmarna i teamet och ingick snart i ett Powerteam.
BNI har namn, och då gärna som förkortningar, på ”allt” och på engelska. BNI kommer från landet i väster och finns nu i över 50 länder, med långt över 125000 medlemmar.

Powerteam är en del av teamet men är lite kraftfullare, power.
Powerteamet får sin power av att det är företag som representerar närbesläktade branscher. I vårt fall samlades tryckeri, fotograf, profilprodukter, catering, bageri och underhållare.
Vårt powerteam hade kapacitet att erbjuda en helhet.
Tack vare Powerteamet var det ännu enklare att rekommendera duktiga människor man kände väl och visste kunde leverera.

Lunch eller frukost
Vårt team hade våra möten under tiden vi åt lunch. Funkade fint.
Det var en fest att gå dit. Många skratt. Många nya kontakter. Många affärer.

Så hur går det till – vad är grejen?
Jo, det bygger på att man lär känna varandra och varandras kunskaper, förmågor, styrkor. Man lär sig helt enkelt vad de andra i teamet är duktiga på och för förtroende för deras verksamhet.
Under mötet får alla chansen att göra en ”sökning”.
Exempel: Jag söker VD Sven Karlsson på Bosses måleri.
(Alla lyssnar noga och antecknar)
Direkt eller strax efteråt inser någon i teamet att de känner till, har gjort affärer, är nära vän, är släkt eller bor granne med den här personen.
Därför tar min teamkompis kontakt med Sven och ställer frågan, ungefär så här:
”Du Sven, det finns en person jag känner som jag vet är duktig och som jag kan rekommendera dig att ta emot. Den här personen vill gärna träffa dig och erbjuda sin tjänster. Är det OK att jag lämnar över dina kontaktuppgifter?”
Sven säger troligtvis: ”Ja, säger du det så litar jag på att det är bra.”

Så där ja!
Den röda mattan är utrullad. Manegen är krattad. Helt plötsligt förväntas jag ringa ett säljsamtal till Sven. När jag ringer och berättar vem jag är kanske Sven t o m säger:
”Jo, jag väntade att du skulle ringa.”

Tydligare ändå
För dig som läser det här inte upptäckt det vill jag vara tydlig med vad som är så bra:
Jag är väntad när jag ringer, det finns förutsättningar för ett konstruktivt samtal.
Alla vet hur ett kallt säljsamtal är. Alla vet det, både i rollen som ringare och som svarare.
Tänk efter – hur kul är det med kalla säljsamtal?

Det här med batteriet som inte ingår då?
Jo, att vara med i BNI genererar inte automatiskt kontakter och affärer.
Lika lite som golfmedlemskap sänker ditt handikapp.
Du behöver visa intresse, utveckla relationer. Ringa ”röda-mattan-samtal”.
Vara närvarande på teamets möten. Engagera dig.
Gör man det så visar det sig i fler affärsmöjligheter.
Även om det saknas konkurrens i teamet, du är ensam i din bransch, så behöver du lyssna och agera. Inte svårt. Lätt. Effektivt.

Nu kanske du undrar varför jag skriver om BNI som om jag inte längre är med
Svaret är: Jag är inte med.
Anledning: Står just nu mellan två jobb.
Sen då: Då söker jag säkert efter ett BNI-team nära mig.
Alltså: Vill rekommendera fler att göra ett besök. Kostar inget och du blir bjuden på lunch och säkert ett och annat trevligt samtal och gapskratt. Iallafall om du besöker det team jag hörde till.

Kommentera

