Om alla


Hörde nån påstå att om alla kineser ställde sig bredvid varandra på ekvatorn och på given signal, hoppade upp samtidigt och landade samtidigt så skulle jorden delas i två delar.

Vill påpeka att det inte har med deras nationalitet att göra utan antalet – det finns väldigt många kineser.

Om det här påståendet är sant vet jag inte. Tror inte att någon har tänkt att ta reda på om det stämmer genom nåt experiment. Rent praktiskt är det svårt att genomföra ett verklig test då ekvatorn passerar långa sträckor över vatten.

Jag är lite filosofiskt lagd.
Gillar sådana här funderingar.
Att fundera.
Inte korsord, inte knep och knåp.
Tror det beror på tävlingsmomentet som då infinner sig. Det stressar mig.

Men fundera, filosofera, det är fint det.

Ibland vill jag ta reda på om tanken kan stämma. Men bara ibland.

En sak som jag filosoferat om är: blåst.
Tanken dök upp en dag när jag i yngre tonåren sprang förbi bordet där min pappa satt och pillade med frimärken.
Strax efter att jag passerat bordet tjoade han till ”Oj, oj, oj”.
(Ett av hans få kraftuttryck. Alla snälla, hans grövsta var nog ”Himla”.)

Virvelstormen jag orsakade skapade en annan ordning än den han just tyckte sig fått till.

Där och då tänkte jag: Aha, det kanske är så det funkar…

När folk är lugna = stilla väder.
Och när folk börjar öppna och stänga dörrar, cykla genom stan, joggar, småspringer genom parken då bildas och förstärks virvlar som i riktiga stressiga tider orsakar stormar.

Nu vet jag – det funkar inte så.

Men det är roligare än att lösa korsord eller knep & knåp.

Kommentera

