Grön


Jag behöver knappast påpeka att bilden ovan är grön.
Så tänker jag först.
Sedan inser jag att min far hade inte varit lika säker.
Inte heller JL.

Jag brukade skoja med min far och säga att hans ”handikapp”, som bestod i att han inte kunde skilja på grönt och rött, hindrade honom från att komma till Finland.
På hans fråga ”Varför då?” svarade jag:
”- Du är ju färgblind!”
Skämtet funkar inte lika bra i skrift…
Färgblind låter ju lika som färjblind och ett vanligt sätt att resa till Finland är ju med båt/färja.

Om du vill kan du nu skratta till – eller bara bestämma dig för att ha överseende med mitt försök till skämt. (Jag skrattar.)

Ljus behöver ingen skylt som säger att det är ett ljus.
En doft behöver ingen skylt som talar om vem den är.

Jag sticker ut när jag påstår att jag är kreativ, uthållig, noggrann.
Skulle helst låta bli att både skriva och säga det.
Vill hellre att det ska synas och märkas, och så bevisas utom rimligt tvivel.

När man uttrycker något positivt om sig själv sätter man ribban.
Om jag påstår att jag är kreativ men inte alltid kan vara det, så kan andra saker i mitt liv ifrågasättas.
Om jag påstår att jag är uthållig men blir trött, så kan andra saker i mitt liv ifrågasättas.
Om jag påstår att jag är noggrann men ändå ibland missar ett kommatecken i en text, så kan andra saker i mitt liv ifrågasättas.

Men jag har valt att ändå uttala det.
Just för att sätta ribban.
Det skapar en förväntan både hos mig och andra.
Jag får något att leva upp till.

Jag vill påstå att det funkar likadant om jag börjar uttala negativa saker om mig själv.
Jag sätter ribban. Kan då få medhåll och mer och mer blir det min verklighet och t o m min och andras förväntan på framtiden.

Så jag fortsätter sätta ribban högre och högre.
Förvänta dig att jag försöker uppnå och överträffa, men bli inte förvånad om jag någon gång ”river”.

Gör det du med.

Kommentera

