JIK år 2035


Jag hade nöjet att vara ordförande i JIK (Jönköpings Innebandyklubb) under ca 22 månader. Uppdraget avslutades tidigare i år.

Vid firandet av klubbens 25 levnadsår, 2010, fick jag uppgiften att blicka framåt och se (gissa mig till) vad som skulle hända under de kommande 25 åren.
Vill passa på att göra er uppmärksam på att det jag sa då och skriver nu inte återspeglar styrelsens framtidsplaner eller tankar.

Så här lät det…

INLEDNING
Innan jag flyttar oss 25 år framåt i tiden så vill jag göra er uppmärksamma på att det vi säger har större betydelse än vad vi tror. Det vi säger påverkar oss själva och människor vi har runt omkring oss. När jag tillträdde som ordförande så beskrev jag att jag gillar problem. För att illustrera det sa jag att jag kan tycka det är kul med punktering på bilen. Att det händer något oväntat som behöver få en lösning. Sedan årsmötet juni 2009 har jag haft fler punkteringar än de flesta har under en hel livstid. Därför har jag istället börjat att säga ”nu räcker det med punkteringar nu vill jag ha andra utmaningar”.

Nu frågar du kanske – om jag är skrockfull. Svaret är nej.
Men om man säger ”det kommer aldrig att gå” för många gånger så blir det lätt en verklighet, en övertygelse.
Om jag säger till mig själv ”jag är dum” för många gånger så kommer det snart vara något jag handlar utifrån.
Därför vill jag innan vi går vidare in i framtiden uppmana oss alla att tals gott om oss själva, tala gott om klubben, tala gott om vår framtid och möjligheter. Då är chansen att vi ser möjligheterna när de dyker upp – och tar dom.

NU ÖVER TILL FRAMTIDEN
VI FLYTTAR OSS FRAMÅT I TIDEN

ÅRET ÄR 2035

KLUBBEN
För 25 år sedan hade klubben motsvarande 2,5 promille av Jönköpings innevånare som medlemmar. Kansliet bemannades av en halvtid.
Ekonomin var stabilare än åren strax innan men fortfarande kämpade klubben i tidiagre års ekonomiska bakslag.

Idag är mer än var 20:e jönköpingsbo medlem i JIK. Vändningen i ekonomin kom kring klubbens 25-årsjubileum.
Kansliet bemmannas sedan några år av tre heltidsanställda och åtta så kallade ettåringar. Satsningen på ettåringar har varit lyckad. Elever på klubbens eget Idrottsgymnasium har som en del av sin 3-åriga utbildning en halvtidspraktik i klubben där de leder, administrerar och marknadsför innebandy inom och utanför kommunen. Flera av dessa ettåringar har senare blivit ledare i klubbar inom och utanför Sverige. Hörde om en som precis varit med och startat motsvarande Superligan i Gahna.

JIK är en av Sveriges äldsta innebandyklubbar. Sedan många år den klubb som bäst klarat av upp och nedgång. Jag repeterar: bäst klarat av mot- och medgång. Det är viktigt att klara båda – med och mot.
Hemligheten ligger troligtvis i den egna försörjningen av spelare och ledare. Förmågan att ta tillvara på talanger och ge dom utrymme och ansvar.

SPELET
Vem kunde ana för 25 år sedan att vi skulle införa dubbelboll i förlängningarna. Motståndet var kraftigt, som det ofta är inför förändringar. Publiken gillar det, vilket återspeglades i dubbleringen av publiksiffrorna året efter att det infördes. Att det finns två bollar på plan samtidigt har givit VÄRLDENS SNABBASTE SPORT en ny växel som gör att den ytterligare drar ifrån.

LAGEN
Idag 2035 samlas 133 lag under klubbnamnet JIK. 2010 var det ca 15 lag.
Idag har klubben ensam samma antal lag som samlades till Fair Play Cup för 25 år sedan, 2010. Fantastisk utveckling.
Den största skillnaden är absolut bredden inom klubben.
Det finns idag lag för 6-åringar men också för 76-åringar. Alla åldersgrupper finns: flick/pojk, dam/herr, tant/gubb.
Poäng-kungen i herrarnas A-lag 2010 Andreas Berglund är målvakt i G80 (Gubbar födda 1980)
Ni som inte känner till anledningen till att han bytte position från målspruta till målvakt kan väl ställa honom frågan senare.
Genom bredden har klubben stora möjligheter till egen försörjning av spelare i elitlagen. Det har också gjort JIK till en klubb med trygg miljö som bygger människors självkänsla.

INTERNATIONELLT
Samarbetet med klubbar runt om i världen gör det möjligt att låna spelare och låna ut spelare under kortare och längre perioder. Dessa utbyten ger en kick och utvecklar spelarna både som idrottsmän och individer. För JIK betyder utbytet med andra länder att nya impulser ständigt leder till utveckling.
Nästa steg just nu är att se hur JIKs kandidater klarar sig i uttagningarna som pågår just nu – jag tänker på uttagningarna till den allra första inbebandymatchen på rymdstationen IIS. En av våra kandidater är unga fröken Fuglesang, barnbarn till Sveriges första astronaut. Hon spelar sedan ett par år i JIK Damlag. Lycka till säger vi och håller tummarna.

REDSKAPEN
JIK har betytt mycket, särskilt i innebandyns födelse, för materialens utveckling: klubbar, bollar och annan utrustning.
Åren 2010-2035 har också visat att JIK är en klubb med mycket idéer. Ett bevis på det är väl de perforerade golven. Luftströmmar skulle ge ett ännu snabbare spel. Blev ingen succé. Bara många rufsiga frisyrer och förkyld publik.
En ide som däremot slagit stort men som inte alla vet kommer från JIK är teleskop-klubban. Den var ju en lika stor förändring för innebandyn som skejting för skidåkningen när den infördes. För er som inte känner till hur det var förut så kan jag berätta. Innan teleskopklubban kom hade alla klubbor en viss bestämd längd. Spelaren valde ut en klubba med en längd som kändes bekväm och spelade sedan med den – jämt.
Övergången til teleskopklubban var svår för många – att rätt utnyttja möjligheten att under spel förändra klubbans längd. Försvar en längd, anfall en längd. Snabba omställningar fick i och med teleskopklubban en ny innebörd. Teleskopklubban har sitt ursprung i JIK.

Jag vill avsluta min sammanfattning av åren 25 till 50 med att säga något om…

LOKALERNA
Många av er minns säkert att strax innan klubbens 25-årsfirande så nåddes vi av nyheten att det 70 år gamla Idrottshuset skulle ersättas av ett nytt, strax intill och skulle rymma 1500 sittplatser. Det var stor glädje bland JIK-are och publik.
Idag ser vi att det nya Idrottshuset betydde mycket. Idag används det ”nya” Idrottshuset för pojkar/flickor 6-8 år och har en viktig funktion. För JIK gav det en energi-kick och skapade ett intresse som ledde till allt vi ser idag:
1. Innebandygymnasium
2. Innebandyuniversitet
JIK-hus i varje större bostadsområde vilket ger närhet för alla åldersgrupper att träna och utvecklas.
Minns ni vem som presenterade det historiska beslutet att ett nytt Idrottshus skulle byggas? Ja, en del gör det ser jag. Det var samme man som förra året kandiderade till posten som Sveriges statsminister. Tänk på vilka konsekvenser beslutet fick. Åren efter att Jönköpings kommun bestämde att de skulle satsa så följde 76 kommuner efter. Jag hörde bara härom dagen att kommun 77 är på gång nu. De projekterar en Innebandyarena med 36000 sittplatser – en arena med 12 träningsplaner, 4 restauranger, badhus, 12 kanslier för idrottsklubbar, konferesnlokaler. Redan innan byggstart är den till 100% finansierad. Den ingår också självklart OS-ansökan som är förbereds just nu.
Avslutningsvis vill jag meddela, på uppdrag av nuvarande ordföranden Hill Jr att fyra JIK-spelare kommer att ingå i OS-truppen.

Kommentera

