Bil eller tåg/buss

Bilden visar att raka vägen till Tibro är rak (höger), tåg/buss tar en lite extra sväng (vänster) över Skövde via Falköping. Säkert för att rälsen ligger däråt.

Det är svårt. Att välja vilket som är bäst.
Det finns fördelar med båda.
Jag är väldigt förtjust i att köra bil. Väldigt.
Därför blir jag så förvånad över att jag trivs med att åka tåg/buss.
Ja, jag tycker t o m att det är trevligt att byta färdsätt mitt i.
Ett byte är lagom.
Och det gör inget, iallafall inte mycket, om det är 25 min mellan bytet.

Konstigt.
Jag som alltid gillat att köra bil.
Det jag upptäckt är att jag kan göra saker under tiden.

I går, bara som ett exempel, lyssnade jag på ett samtal mellan en tjej, typ 16, som ringer kompis och berättar om hur knäpp en annan kompis är som har en farsa som är 68. Det enda sätt hennes kompis är knäpp på, verkar vara just detta. Just det tyckte jag var lite knäppt, men jag ringde ingen och berättade det för. Tyckte det räckte så.
Jag skriver om det nu istället.

Under en resa förra veckan hamnade jag vid samma tåg-fönsterbord som tre personer som verkade vara kollegor. Två kvinnor och en man. Han verkade ha en väldigt lite bubbla (inte blåsa). Du vet en sådan som omger varje person och som bestämmer hur nära man är andra människor under ett samtal, rent fysiskt.
Han lutade sig väldigt nära sina kollegor och talade med en mild och mjuk röst och ställde frågor och visade stort intresse för alla samtalsämnen (ja, alla) som kom upp.
Kvinnorna verkade överseende och var trevliga tillbaka men inte helt bekväma. Han var gift.
Mannen hade en bok som han höll framför näsan. En bok som han för övrigt tyckte väldigt mycket om, sa han under bläddringspaus, så han läste den sakta, riktigt saaaa….k…..ta, sa han. Och flera gånger.
Boken hindrade honom inte från att ändå ha ett intensivt, men milt och mjukt samtal med kvinnorna under hela resan.
Hans intresse var nog inte spelat eller oärligt. Han var sån. Det fick han.

Jag tror att jag fortfarande skulle, om jag hade en, föredra att köra bil, men just nu och just de här resorna till och från Tibro har hittills varit underhållande, rent av.
Dessutom har tidtabellen följts på ett föredömligt sätt.

Men det är klart – den absolut bästa avkopplingen är nog ändå bil.
Sträckkörning till Arjeplog, 135 mil, det är ren och skär njutning.
Särskilt om M sitter bredvid.

2 responses to “Bil eller tåg/buss

  1. Hej du goa Mac :)) Du är underbar vet du det! Ditt sätt att hanskas med livet och se på människor ……….Oj vad jag respekterar det ! Lycka till i Tibro och du snart kör du bil till Arjeplog med M bredvid och kopplar av. Det är jag säker på! Kraam Karin

  2. Arjeplog…det är långt det…om du åker dit kan du väl kolla in på Experience Arjeplog om du ser vår saknade hund Daisy;)

Kommentera

