Jag läser det som kalops

Mac Edin - Jag läser det som kalops
Det finns enkla texter och svåra texter.

En del texter är helt obegripliga och just dom är oftast svårast att övertyga sig själv att ens försöka läsa.
Men det kan vara värt det.

Svårt eller enkelt – ibland kan jag läsa samma text flera gånger och upplever helt olika saker vid varje läsning.

Äppeljuice kan ju ge olika upplevelse beroende på om man drack det strax innan man spydde (usch) eller om man drack det efter att man blev frisk efter magsjuka (hmm, va gott).

Ofta bestämmer jag mig för att läsa texter som kalops.

Kalops är gott. Inte gottast. Men gott.
När kocken valt att lägga i Lagerblad och hela svartpepparkorn vet man att det är enligt recept. Brukar oftast pilla bort just dessa två ingredienserna då jag anser att deras uppgift i livet/kalopsen är slutfört i och med att de funnits med under tillagningen. När det är dags för mig att äta däremot så är de bara i vägen och/eller skapar skärsår och eller överbelastning i smakfunktionen.

Det jag vill försöka inspirera till med denna mat- och text-text är att inspirera till att fylla på även med svåra texter. Många texter.

Allt man fyller på med, finns kvar.
Allt man har hört, sett, känt och läst finns kvar.
Bra och dåligt.
Klokt och vansinnigt heltokiga saker. Mysigt och skrämmande.

Obegripliga saker kan senare bli helt självklara, nyttiga och användbara kunskaper. Kanske när man fyllt på med andra texter som kompletterar eller om livet lärt en något som förklarar.

Läser och lyssnar man på samma sätt som man äter mat så släpper pressen att förstå allt, på en gång.

Jag förstår ju inte kalops.
Vet inte ur man tilllagar och inte heller varför det ser ut som det gör eller exakt vilka alla ingredienserna är eller varför.

Jag mosar min potatis, öser över kalops och äter.
Vet inte hur man lagar till.
Vet inte exakt vad som finns i (på molekylnivå).
Näe, det smakar gott och gör mig mätt.

Kommentera

