Jag är verkligen inte rasist, men

Mac Edin - Jag är verkligen inte rasist, men - 2011-12-07Jag vet att det jag nu ska skriva kan uppfattas som att jag är rasist.
En förmildrande omständighet är att jag troligtvis tillhör den grupp människor, den ”ras”, som isåfall kan känna sig felbehandlad.

När jag vill tvätta min bil kan jag välja att köra in den i en maskin och resultatet blir helt OK. Priset varierar något mellan olika maskiner men om resultatet verkligen ska bli godkänt så kostar det mellan 150-200:-.

Och när jag ändå är inte på renhet så blir jag lika förundrad varje gång när jag vid köpet av en sådan biljett får frågan:
”Vill du ha extra avfettning?
Du behöver nog det om det ska bli bra.
Kostar 30 kr extra.”
Jag säger alltid ”Nej, tack” då jag tycker att priset redan borde resultera i en ren bil.

Åter till ämnet:
Maskin: 150-200:-
Väljer jag däremot att tvätta bilen hos någon som erbjuder handtvätt så är priset i princip detsamma men resultatet bättre, mycket bättre.
De som handtvättar bilar har ofta/oftare/oftast ett förflutet i ett annat land, en annan kultur, har ett pass utfärdat långt ifrån landet som jag och mina föräldrar och mina föräldrars föräldrars föräldrar kallat sitt hemland.
Ändå eller tack vare, vet inte vilket, så är de nya svenskarna ofta bättre på att betjäna landet Sverige än jag.

Jag upptäcker samma sak när jag går ut och äter, handlar i en närbutik, åker taxi, buss eller ser någon städa perrongen 01.48. Jag möter så klart inte bara människor med annat ursprung men de är överrepresenterade.

Då kan jag inte låta blir att tänka flera olika saker:
– Det kan väl inte vara så att andra länder bara har utbildningar som handlar om städa, styra, fixa, laga…
– Näe, det är klart, det måste ju finnas doktorer, forskare, ingenjörer, lärare i andra länder också men vem sköter då alla dessa praktiska och nödvändiga sysslor efter att så många av deras genuint serviceinriktade landsmän flyttat till Sverige?
– Har vi som är födda här glömt bort hur man gör, eller hur lång tid tar det innan vi glömt?

Efter att ha talat med åtskilliga taxichaufförer, städare, tvättare…så förstår jag att det är mer komplicerat än så. En del av dom gör inte det dom egentligen vill.
Deras livsdröm är en annan.
Ofta har dom mycket, mycket mer och helt annan utbildning, också.
Ja, många hade inte lyckats fly från sitt land om de inte haft rätt omfattande kunskaper, resurser och kontakter i sitt hemland.
Det betyder isåfall att deras landsmän som har utbildning och sysselsättning inom serviceyrken är kvar. Det borde innebära att det är brist på kirurger, ingenjörer m fl i det land de lämnat. Känns inte bra.

I en storstad åkte jag under en och samma dag med fyra taxichaufförer – alla var kirurger, ingenjörer, extremutbildade i sitt hemland men ingen av dessa fyra hade  fått möjlighet att anpassa sin utbildning till nya hemlandets regler och därmed bidra med sin spetskompetens.
De körde bil bra, gav bra service.
Det var jag tacksam för, men jag blev samtidigt väldigt sorgsen.
Anledningen till att de fanns i storstaden jag befann mig var att de flytt för sina liv från det land de föddes i.

Igår skulle jag köpa en gran.
Det fanns två försäljare alldeles bredvid varandra.
På det ena stället var den ansvariga inte där, klockan var 20.10, men jag fick beskedet att om jag gick ut och valde en gran, så kunde jag komma in och betala.
På det andra stället, rakt över gatan, så var mottagandet ett annat.
Jag blev välkomnad och visad runt, fick hjälp med att mäta och bedöma täthet och skönhet.
Priset var troligtvis detsamma hos båda försäljarna, frågade aldrig, men omständigheterna var helt olika.
Som grädde på moset: på min fråga, mer eller mindre på skoj, ”kan jag få den hemkörd” så blev inte svaret ”Var bor du?” utan istället ”Ja, det bjuder jag på”.
Dessutom var han angelägen om att jag skulle vara nöjd med fotens kvistfrihet och erbjöd sig kvista den efter min önskan.

I rubriken skrev jag att jag inte är rasist.
Rubriker ska vara lite vassa för att locka till läsning av resten.
Tydligen funkade det på dig då jag märker att du är kvar. Tack!

Jag vill avsluta med en av förklaringarna till ordet ”rasism” (wikipedia):
”Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser ibland tillskrivs moralisk rätt att härska över andra.”

Det finns ett talesätt jag gillar: ”Störst är den som tjänar mest”.

Det kan uppfattas som att den som tjänar mest pengar är störst.
Min övertygelse är att: den är störst som tjänar andra mest.

Så:
Vem härskar över vem – om tävlingen är att betjäna varandra mest?

One response to “Jag är verkligen inte rasist, men

  1. Tack för ett tankeväckande och bra inlägg Mac :) Jag har ungefär samma erfarenheter som dig vad gäller nysvenskar, många av dem har riktigt höga utbildningar och en gedigen kompetens som de inte får någon användning för i sitt nya hemland.

    Gud har ett helt annat synsätt på både tjänande och rikedom än vad vi har.
    ”Störst är den som tjänar mest” och det tjänandet handlar som sagt var inte om pengar.

    En rik församling i våra ögon är en församlingen där det står dyra bilar parkerade utanför Gudstjänstlokalen och vars medlemmar ger rikligt med pengar i tionde.
    En rik församling i Guds ögon är en församling som har många besökare som tillhör Socialgrupp 3 och 4, en församling som måste lita på Gud för att kunna få verksamheten att gå runt.
    //Mikael Good

    Ps: Idag har jag fått vara med om att föra en kvinna ett stort steg närmare Jesus genom Facebook :)

Kommentera

