En meny och 1,7 kg koldioxid

20111215-154734.jpg

Jag fick berättat för mig om ett besök på en restaurang av typen snabb.

På menyn fanns informationen man kan förvänta sig men också något oväntat.
Precis när beslutet om middagsmat var taget stod det ”1,7 kg koldioxid”.

Frågan som då framfördes till personen bakom disken var då helt naturligt:
– Vad betyder det?
Personalen var inte riktigt på humör.
Eller så var det bara så att personalen inte riktigt kände sig bekväm med situationen och vilket svar man bör lämna på en sådan fråga, svaret blev därför:
– Vad är det du inte förstår?
Precis som att man som hungrig besökare gärna har en ansenlig mängd koldioxid på tallriken med baktanken att, ”man lämnar det man inte vill äta upp”.

Det blev alldeles klart att personalen inte varit med på utbildningen som föregått denna koldioxid-kampanj. Eller så hade personalen bara glömt att packa ner det goda humöret i sin egen lunchbox denna morgonen.

Kunden fortsatte sitt frågande och till slut framgick det att just den här kunden verkade vara lite efter sin tid. Personalen hävdade att deras kunder är mycket angelägna om mängden koldioxid, ja, alltså få veta vilken mängd som åtgår för att producera den föda som avses på menyn.
Aha.
Här äter miljömedvetna människor.

Kunden hade nästan tappat matlusten då kunden har fantasi och därför såg sin tallrik belamrad med en svart hög koldioxid som gav ifrån sig en svartgrå rök.
Kunden fullgjorde ändå sitt köp, fick sin bricka och intog plats och mat.

Strax efter de första tuggorna upptäckte kunden ytterligare en kampanj som pågick på restaurangen. Med full kraft.

Budskapet var synligt på, i princip, varje bord:
– Nu erbjuder vi hemkörning!
Ingen uppgift om koloxid fanns dock att finna. Hmm.

Kunden var nu mätt. Kunden log under hela måltiden.
Kunden kunde inte förstå hur allting hängde ihop men hann innan hon lämnade lokalen tänka att:
– handlade det där om miljö
eller
– handlar det om att sälja sin egen produkt bättre och mer än sina konkurrenter genom att försöka ställa in sig hos så många kundgrupper som möjligt.
– Och hoppas på att den ena inte märker flörtandet med den andre?

Annonser

One response to “En meny och 1,7 kg koldioxid

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s