Tankar för Dagen, Världen Idag

20111219-073222.jpg

Rubriken syftar på två rikstäckande dagstidningar.
Jag tror på dagstidningar och jag tror på dagstidningsformatet.
Det bevisas av den försäljning som fortfarande finns – även av de dags/kvällstidningar som finns på nätet.

Här kommer två tankar jag gnuggat lite på de senaste veckorna.

1. Digital utgåva
2. Profilsidor

TANKE ETT

Mobil
En av ovan nämnda tidningar skiljer sig från den andre genom att ha en mobil sida, dvs den funkar bra att läsa i en telefon.

Varför har inte den andre det?
Den som har, har gjort det enkelt.
Kan inte kosta många timmars jobb att få till.

Läsplatta
Dom har båda tänkt på att göra tidningen tillgänglig digitalt för prenumeranter med samma utseende som papperstidningen.
Men.
Det frestar inte mig att prenumerera. Hade tidningen funnits som App med möjlighet att köpa lösnummer och prenumerera.
Då.
Jag trivs med att läsa tidningen med samma utformning som papperstidningen och jag tror inte jag är ensam. Fler och fler har läsplattor.
TANKE TVÅ

Dessa två tidningar har, som de flesta tidningar, tydliga:
– familjesidor
– sidor med TV och radio
– utrikes
– inrikes
…ja, ni förstår, så där som dagstidningar brukar.

Det jag skulle vilja se är:

Goda nyheter
En sida som på ett återkommande likartat sätt (som familjesidan) berättar i artikelform om nykristna, nydöpta, nya församlingar, friska, under.

Formatet är viktigt – precis som det är med familjesidan.
Rubrikerna kan nästan vara desamma:
Födda, döda, gifta (samgående), jubilar, porträtt, sjuk/frisk.
Sånt engagerar.

”Börs”-sidor
Syftar på formatet även här.
Visar utvecklingen – nya medlemmar, besöksantal, insamlingar senaste veckan.
På dessa sidor kan man lyfta goda exempel som inspirerar andra att tro och satsa.

VÅGAR MAN GÖRA SÅ HÄR?
Ja.
Om inte det etablerade gör det kommer någon annan att göra det.
Vi ska inte luras att tro att det inte händer en massa positiva saker. Det gör det. Det uppmärksammas just på den fläck (ort/adress/lokal) där det händer men min poäng är att det borde göras mer synligt än så.

Det stärker tro.

Tror jag.
Vad tror du?

One response to “Tankar för Dagen, Världen Idag

  1. Håller med. Läsplatta format och mobil format. En del av innehållet ska vara gratis där bl.a de positiva nyheterna finns med. Jag skulle vilja föreslå att man i den sektionen bannlyser det frireligösa fikonspråket genom att köra alla artiklarna genom ett ”fikonfilter” (ordlista med förbjudna ord) så att det blir tillgängligt för folk i allmänhet, och de som behöver det mest i synnerhet. Det kan i bästa fall sprida sig som en löpeld blan folk som är hungriga efter all läsa positiva saker. Vi har i familjen diskuterat att ett sådant nyhetsprogram borde produceras. Det vanliga nyhetsformatet men bara goda nyheter stort som smått, gudomligt och mänskligt. Vore inte det attraktivt om det gjordes med kvalitet och professionalitet?

Kommentera

