Där fick man allt igen

Mac Edin - Där fick man allt igen

Särskilt de senaste åtta åren har jag varit noga med, inte alltid självklart lätt, att uppmana, uppmuntra alla som kontaktat mig på jobbet att komma på besök.

De som hört av sig har varit praktiksökande, jobbsökande, säljare, fotografer, tryckerier med flera, med flera…

Anledningen har varit att jag själv är en ganska blyg person.
Så när jag kan hjälpa någon som samlat mod och tagit sig för att ringa mig så har jag velat uppmuntra det.
Utan att på något sätt ge några löften om jobb, praktik eller uppdrag har många tagit mig på orden och dykt upp vid förmiddagsfikat.

Tror att dessa möten varit viktiga – även för mig :-)

Nån gång har det lett till praktik. Ibland har jag eller mina kollegor kunnat uppmuntra. Någon gång har vi kunnat slussa vidare personen genom att bereda vägen till andra personer i vårt kontaktnät som kan ta tillvara på den hör personens kunskaper och personlighet.

Ärligt talat:
Ibland har man inte riktigt förstått om eller isåfall hur det var nåt nytta med att träffas.

Är ändå övertygad om att det är nyttigt.
Det ger tillfälle att fundera på och uttrycka det man själv sysslar med, presentera sig själv och sin arbetsplats om och om igen. Får höra nya saker, nya tankar, andra tankar. Nyttigt övning.
Samma träning får den som kommer på besök. Nyttig övning.

Samtidigt får man lära sig nya saker om andra människor. Kul.

Nu när jag hamnat i en liknande situation så fick jag uppleva det omvända på nåt vis.

En av de som besökt oss under åren ringde. Beklagade det som hänt och undrade om jag ville bli bjuden på lunch och prata lite om möjligheter. Han och hans kollegor sökte tillskott till sitt nätverk.

Tack SH.

Det var både trevligt och gott.
Tror att vi kommer att höras framöver. Jag har redan börjat dra lite i de trådar jag kan.

Människor man möter kan man passera. Eller möta.

One response to “Där fick man allt igen

Kommentera

