Skumma tomtar

20111221-214603.jpg

En del säger att det finns likheter mellan socker och kokain.
Inte färgen i första hand – mer beroendet det framkallar.

Kan tro det, när jag äter skumtomtar.

Tanke:
– det vore gott med en skumtomte.

Handling:
– Tar två. Ryms precis lagom i handen. Ryms lagom i munnen för att samtidigt kunna andas obehindrat, om man inte är förkyld och alltså täppt i näsan.

Tanke:
Hmm. Gott det där.
Nu när sockret ändå rusar gör det nog inget om man tar en tomte till.

Handling:
– tar två. Ryms precis lagom i handen…

://

Det där, här ovanför, är om jag minns rätt en musikalisk instruktion för repetition.
I det här sammanhanget får det beskriva ett upprepat förekommande upprepande.

Efter upprepanden, ibland löjligt många, infinner sig ett lätt, inte alls akut, illamående. Den känslan paras med en längtan efter vardagen som kommer efter jul, nyår, trettonhelg…

Å andra sidan är det ju inte vad man äter mellan jul och nyår som avgör hur man mår. Det är det man äter mellan nyår och jul.

Undrar om min skumtomte-leverantör (M) fyllt på lagret till helgen.
För det är jag ändå noga med – mitt missbruk förekommer bara på helger, röda dagar och i sällsynta fall: klämdagar.

Kommentera

