Oh, Helga

20111229-213552.jpg

ML sa det för typ sextio år sedan på utrikiska.
Jag vill gärna upprepa det på mitt språk med mina ord. Jag parafraserar.

Det handlar om att hantera och t o m besegra en fiende utan att någon kommer till skada. Tvärtom faktiskt.

Utveckla och behålla förmågan att förlåta
Inte genom att förneka att det gjorde ont, att det var orättvist.
Utan genom att skydda sig själv och andra genom att snabbt ta bort hinder som stänger människor inne och ute.
Den som förlåter är fri.
Förlåtelse ger utrymme för en nystart, ny start, omstart.
Istället för att fastna i en rondell av självömkan och bitterhet. I en rondell av ”rättvis-ilska” (läs bitterhet) kan man färdas många mil och vara väldigt upptagen men vägen leder bara runt runt och allt blir mer och mer snurrigt.

En snedsteg, hundra felsteg, är inte alla steg
Låt inte det eller de fel en person gjort dig skymma alla de goda saker den här personen också gjort – mot dig eller alldeles säkert mot andra.
Alla har styrkor och svagheter. Jag. Du. Dom. Både och.
Ofta förstorar vi svagheter hos andra som vi ser hos oss själva.
– Vem tänker du på just nu?
– Vad tänker du på just nu?

Det kostar ofta för mycket att förödmjuka, att ”besegra”
Det är bättre att vinna vänskap, förståelse, förlåtelse. Ofta, troligtvis alltid, lyckas man bara med det om man får hjälp att lyckas.
Nästa alla känner igen ”…förlåt oss som vi förlåter…”

2012 blir det bästa året hittills.
Om jag förlåter.
Om jag vinner.
Överträffar.

Gott nytt!

Kommentera

