Kanalbyte

20111230-142205.jpg

Egentligen inte så underligt.
Ändå blev jag så överraskad.
När det hände för andra eller tredje gången tänkte jag att det kanske inte bara är för mig.
Kanske inte alls hände för att jag behövde.
Någon annan kanske behöver det riktigt mycket.
Jag kanske fick uppleva det för att berätta för nån annan.

Så nu gör jag det.

Min sömn är djup och skön.
Sover djupt, gott och hårt oavsett omständigheter.
Är svårväckt.
Det har sina sidor när någon närstående är sjuk och kan behöva bli uppmärksammad.

Det som hände, hände när jag vaknade mitt i natten av helt naturliga orsaker, om du förstår.
Behövde pinka helt enkelt.

Ofta minns jag inte vad jag drömt under natten.
Jag har aldrig praktiserat tipset att ha ett block bredvid sängen som man kan skriva upp sina drömmar i, omedelbart när man vaknar. När jag vaknar vill jag ha gröt.
Det är enklare med dagdrömmar.

Just vid de här tillfällena var det annorlunda. Lite annorlunda.
Mindes att jag drömt något obehagligt utan att jag minns detaljerna nu.
Däremot minns jag fortfarande att det var obehagligt.

Därför bad jag en enkel bön:
”Gud, byt kanal. Vill inte se mer av det där.”

Tillbaka under täcket tog det några sekunder innan jag sov som en gris (mitt naturliga sömntillstånd).
Morgonen efter första ”kanalbytet” reflekterade jag över det som hänt.
Andra och särskilt tredje gången var det lika naturligt som att knäppa på fjärrkontrollen till televisionsapparaten. Kände mig trygg och glad över att det funkade.

Det är enkelt att tro att han är upptagen med viktigare saker, nån stjärna som ska tändas eller släckas, någon svårt sjuk som behöver omedelbar lindring eller någon bättre, klokare och mer skötsam person som har kölapp med lägre nummer än jag. Men, näe, jag kopplades fram direkt.

Det hände helt nyligen. I vår tid. Det hände en helt vanlig natt utan förberedelser eller tack vare en samling upparbetade goda gärningar. Det hände mig.

Det kan alltså hända vem som helst.

Testa gärna. Det är helt ofarligt.

One response to “Kanalbyte

  1. Härligt!
    Jag drömde själv massa mardrömmar när jag var 14. Det var en ordentlig pöåga under en längre tid. En dag fick jag nog och pratade med min kära mor. Hon frågade då om jag bett Gud om hjälp. Samma kväll bad jag Gud om att aldrig mer behöva uppleva mardrömmar, väldigt ärlig och frustrerad bön. Jag är nu snart 35 år och har inte drömt en mardröm sedan dess. Vet inte varför han hjälpte mig och varför han inte bara hjälpte mig en natt men så är det. Jag är otroligt tacksam och ödmjuk inför honom.

Kommentera

