Helgat

Mac Edin - Helgat - 2012-01-10En del är svåra att förstå. En del mer än andra. Ord.
Ändå använder man många ord av gammal vana och med tanke på omgivningens reaktion eller uteblivna reaktion så verkar det som man använt ordet rätt eller fel.

Nästan alla har någon gång hört ”Fader vår, helgat vare ditt namn”.

Har aldrig förstått det.
Vad menas, egentligen?
Nästan så man tappar fokus på fortsättningen bara för att man inte förstod inledningen.
Trots att det både kommer bröd och förlåtelse några rader senare.

Helgat….!?

När präster, predikanter och andra med naturlig fallenhet använder ordet känns det ändå som ett bra ord på nåt vis.
Jo, ja, tänker man. Sedan tänker man vidare…på annat. Det låter fint och precis som Jonssons sons mamma kan man få något religiöst i blicken. Man nöjer sig så. Kanske t o m nickar. Hmm.

Igår gick det upp för mig att jag kommit förklaringen på spåret.
Kanske att ta i, men om jag istället påstår att jag fått en utvidgad insikt – så blir det jag skriver trovärdigt.

En som försökte sig på att förklara det sa:
”På mitt jobb har vi fem telefonledningar. Fyra används av oss allihop, huller om buller. När det ringer in eller någon ringer ut så flödar det in och ut i de där ledningarna. Den femte däremot är helgad åt faxen. Används inte till något annat.”

Används inte till något annat än detta enda.

Som ni förstår är den här liknelsen en bild från ett företag med fast internetkoppling och inte ADSL.

För er som inte vet vad en fax är så är det epost utan virus. Ett snabbare sätt att få ett brev med bild och text till andra sidan jorden (eller kvarteret) än frimärkspost erbjuder.
Det är inte hela sanningen, men ändå sant.
För er som inte vet vad ADSL är – sök på nätet eller bortse från att jag skrev det.

När jag hörde det där om helgad faxlinje så förstod jag ordet ”helgad” bättre.
Nu ser jag framför mig huvuden som skakas och ord som ”men hallå, visste du inte det…”
Rak i ryggen, med höjda ögonbryn och med sträckt hals svarar jag då: Näe, har inte tänkt så. Jag hade annat för mig just då när det förklarades förra gången.

Liknelsen med telefonledningar haltar så klart och det beror rätt mycket på att telefonledningar trots sin komplexitet ändå är enklare än mycket som vår fader har sagt – även de saker han förklarat på ett enkelt sätt.

Men nu när jag tänker på ”helgat” så känner jag mig närmare.
Närmare sanningen, närmare möjligheten.

Låt ditt namn bli helgat.
Med min nyvunna insikt så får det betydelsen ”låt ditt namn bli använt till det som är avsikten, för det som jag tänkt, för sanningen”. Och i förlängningen ”Låt aldrig faderns namn förknippas med sånt som inte stämmer med vår faders personlighet, avsikter, mål, tankar…”.

Då blir det rent av fantastiskt att jag fått uppmaningen att vara en del av det.
Det blir ju så lätt så att det jag gör och säger inte är så helgat precis.
Eller vänta nu, är det därför jag uppmanas att med något så när regelbundenhet upprepa och därmed, påminnas, om detta. Det påminner ju mig om att: om jag vill vara en del av det fadern tänkt ut för mig så påverkar det mina beslut, val. Och om (när!) jag misslyckas så finns det förlåtelse. Ja, skrev det ju, alldeles nyss – det kommer längre fram i samma text.

Förstår bättre nu än förut att denna önskan är bra att bära.
Mycket som jag och andra små liv på den här planeten kan åstadkomma med eller utan avsikt kan bli ogjorda eller bättre utförda om jag har det här för ögonen: Låta vara helgat.

(J)Amen.

2 responses to “Helgat

  1. Hej! Tack för lite nya tankar. Sitter här och ska förbereda mig inför morgondagens söndagsskola. Vi har styckat upp Fader vår.. och jag skulle ”undervisa” utifrån just ”låt ditt namn bli helgat”. Ingen lätt uppgift! Men nu blev det lite lättare, hoppas det är ok att jag lånar lite av din tankar!

    Mvh Isabelle

Kommentera

