Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?

Mac Edin - Min Gud, min, Gud, varför har du övergivit mig - 2012-01-26

Tänk allsång.
Tänk på nationalsången.
Tänk på skolavslutning.

Håll den tanken. Återkommer till den.

Jag har funderat en del på en sak Jesus säger på korset.
Han sa några få saker där. Att han sa något alls är i sig själv märkligt då det krävdes en helt omänsklig ansträngning att överhuvudtaget tänka på att säga något alls under de omständigheterna. All kraft behövdes för att få luft. Korsfästelse har nämligen den effekten på folk. Man dör av syrebrist, kvävs långsamt. Uppfästningen leder nämligen till att luften går ur, men är svår att dra in. Så att någon talar hängande på ett kors, bara det, är underligt.

Det jag fastnat vid är när han säger:
”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?”

Min första tanke när jag läser det:
– Vem pratar han med?
Han är ju Gud. Pratar han med sig själv? Har han tappat tron på sig själv? Sviktar han?

Det här har varit en gåta för mig. Stört mig lite. Så pass att jag hoppat förbi det, liksom.
För en tid sedan fick jag höra en förklaring som gjorde mig väldigt glad.
Kanske har teologer och andra pålästa, kloka människor, anledning att ifrågasätta denna tolkning men mig uppmuntrar den.

Förklaringen jag fick börjar med att beskriva traditionen om hur kunskapsöverföring fungerade redan då:
Från mun till mun, upprepning, repetition och minnesknep.
Alla uppfostrades att kunna texter utantill – det fanns ju inga böcker direkt, internetuppkopplingen hade inte uppfunnits, tidningar existerade inte. Kvällstidning, ja, det ordet användes troligtvis inte då – ingen visste vilken grej som skulle kallas så.

Nu tillbaka till det jag skrev inledningsvis: allsång, nationalsång…
Om jag börja sjunga ”Du gamla du fria…” kan du fylla i då?
Om jag börjar sjunga ”Jag trivs bäst i öppna…” kan du fylla i då?
Visst kan du fortsättningen på ”Den blomstertid…”

Förklaringen jag hört på korsorden från Jesus är att han tog upp en allsång.
Verkar det märkligt?
OK, låt mig förklara.

Psalm 22 skrevs flera hundra år före avrättningsdagen.
Den tjugoandra psalmen inleds med orden ”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?”.
Den fortsätter med att beskriva den situation som ”allsångsledaren” just då finner sig i.
Kusligt lik beskrivning, faktiskt.

Korsdöden var, som jag redan nämnt, en kvävningsdöd.
Så länge den straffade orkade lyfta sig, dra sig, uppåt med armar och ben (fastspikade i korset) och dra in ett andetag så levde den straffade ett andetag till.
Till saken hör att de fick inte hänga där hur länge som helst. Bödlarna kunde vid en viss tidpunkt bestämma sig för att: nu får det vara slut. Då krossades benen på den korsfäste. Det förhindrade vidare försök att pressa kroppen uppåt och döden inträffade strax efter.
Därför är det intressant att läsa vers 21 och jämföra med beskrivningen av Jesus korsfästelse. Tänk på att texterna är skrivna av helt olika personer vid vitt skilda tillfälllen.

Slutsatsen som gör mig glad, trygg och ännu mer säker:
Jag tror att Jesus ville visa att allt var under kontroll. Det som hände skulle verkligen hända. Han visste det. Då och hela tiden före.

Nu när han hänger på korset och många som står nedanför korset bara känner sig sorgsna, bekymrade, oroliga, besvikna och kanske helt oförstående så hjälper han dom att förstå vad som sker, genom att påminna åskådarna om något dom redan vet.
Inledningen räckte, sedan kunde åhörarna stämma in.

Antar att det rann tårar längs många kinder då. Inte bara av sorg, kanske av glädje och av den befriande känslan av att det är på riktigt. Även om de flesta inte förstod allt, helt och fullt så infann sig en känsla av trygghet. Då som nu.

Här kan du läsa Psalm 22

Kommentera

